středa 15. června 2016

Rozhovor s výrobním ředitelem společnosti Modus

Předností rodinné firmy je zaměření na dlouhodobou prosperitu, nikoliv jen na krátkodobé cíle, jak tomu je u najatých manažerů, říká výrobní ředitel společnosti Modus. Jak vést firmu, co považuje za důležité, ale i životní rady se dozvíte v rozhovoru s panem Ing. Milanem Dolejším mladším.  

Proč jste šel pracovat do firmy Modus?
Exkurze ve společnosti Modus
Vystudoval jsem v zahraničí podnikovou ekonomiku se zaměřením na vedení firmy a personální management. Vždy jsem se totiž velmi zajímal o psychologii a lidské chování stejně tak jako o matku všech věd, totiž o filozofii. Po škole jsem měl možnost nasbírat cenné zkušenosti v jedné významné německé firmě, pro kterou jsem dva roky pracoval. Pak jsem se musel rozhodnout, zdali zde pokračovat dál a mít velmi dobré pracovní podmínky (byla to největší energetická firma ve východním Německu známá svou štědrostí k zaměstnancům) nebo jít domu do nejistého prostředí rozvíjející se mladé firmy, která v té době pracovala velmi skromně. Věděl jsem, že je správné se vrátit a pomoci tátovi s firmou. Nyní po deseti letech toho vůbec nelituju, bylo to správné rozhodnutí.

Pokud vím firma Modus je rodinná firma, jaký k ní máte vztah?
Ano, fungujeme na principu rodinné firmy a je to velmi dobře, protože naše úmysly směřují na dlouhodobou prosperitu a nikoliv na krátkodobé cíle, které upřednostňují najatí manažeři, aby rychle uspokojili své šéfy. Pracujete asi více srdcem a instinktem, to se projevuje v rozhodnutích a stylu jednání. Manažer profesionál pracuje s čísly, tabulkami, metodami a podle toho to tak občas vypadá.

Na jakou funkci jste nastoupil a jak jste se vypracoval do funkce ředitele?
Začínal jsem jako asistent ředitele. Nejprve jsem se musel seznámit s firmou, její organizací, výrobou a produkty. Po několika letech, když mi to docela šlo, jsem změnil funkci na ředitele. Jak jsem se vypracoval? Nejprve na to člověk musí mít předpoklady – vhodné geny zděděné po svých předcích (přirozenou inteligenci, bystrost, emoční cítění a emoční stabilitu) a dále nezkaženost nevhodnou výchovou (rozmazlenost, lenost, absence sebedisciplíny). To je základ, ke kterému přidáte píli a chtění.

Jak hodnotíte postavení firmy Modus na trhu?
Za dvacet let fungování firmy jsme se stali největším výrobce osvětlení v Čechách. I v evropském měřítku jsme mezi těmi TOP firmami. Jsme známý a respektovaný. Především v oblasti LED osvětlení je v Evropě málo firem, které by vyráběli více světel než my. Jenom pro představu náš závod opustí denně 6.000 kusů světel, na jejichž výrobě pracuje 450 zaměstnanců.



Jaký je hlavní výrobní program firmy?

Vyrábíme především kancelářské, průmyslové a veřejné osvětlení. To je náš hlavní výrobní program. Hlavně v posledních pár letech přecházíme na svítidla s LED čipy. Do této výroby jsme investovali obrovské finanční prostředky, proto jsme schopný dobře konkurovat ostatním výrobcům. Máme zde veliké nárůsty objemu výroby. Je to i tím, že máme výborný sortiment, dobré technické řešení svítidel díky vlastní konstrukci.

Co děláte pro to, abyste získal pro firmu mladé perspektivní pracovníky, absolventy středních a vysokých škol?
Jsme jedna z mála firem, která nemá předsudky na absolventy bez dlouholeté praxe. Více nás zajímá potenciál každého člověka nežli to, co se stačil za pár let někde naučit. Cennější je schopný absolvent než průměrný člověk s praxí. Tím ale nechci říct, že se studenti nemusí snažit dělat něco navíc, naopak. Je vždy dobré, když student dělá něco navíc než musí, když studuje další jazyky, je aktivní v různých organizacích, když brigádně pracuje nebo cestuje a tím sbírá cenné zkušenost. Mimochodem i pro mě bylo cestování nesmírně důležité a troufám si říct, že mi dalo více než celá vysoká škola. Člověk si rozevře svůj omezený pohled na svět, když pozná například indickou, čínskou či japonskou kulturu. Vidí, co je pro jiné kultury důležité a co ne. Nesmírně to každého člověka obohatí. Cestování po nehostinných tibetských horách, kde týdny nejíte nic jiného než ječné placky s osoleným čajem a páchnoucím jačím mlékem vám přiblíží na vlastní kůži nouzi.

Jaké nabízíte benefity pro vaše zaměstnance?

Přednáška ve společnosti Modus
Hodně prostředků dáváme do dalšího vzdělávání pracovníků formou školení, kurzů. Zároveň pracovníci mají k dispozici nejmodernější vybavení pro svou práci (hardwarové, softwarové, pracovní prostředky a zařízení). Lidí si vážíme a tak s nimi také jednáme. Dále to jsou klasické benefity jako příspěvky na stravování v podnikové kantýně, příspěvky na pensijní pojištění, mobilní telefony aj.

Autor: Martin Tuček

Fotografie jsou pořízeny z workshopu a exkurze ve společnosti Modus, kterou pro studenty připravil Ing. Milan Dolejší.

Žádné komentáře:

Okomentovat